انتخاب رشته نهم همگام با هدایت تحصیلی و استعدادیابی

 

انتخاب رشته بعد از پایه نهم، یکی از مهم ترین مراحل تحصیلی هر دانش آموز است. اهمیت این انتخاب، از جایی بیشتر می شود که اگر منطبق بر استعدادهای دانش آموز, رشته  ی او انتخاب نشود، ممکن است باعث افت تحصیلی و عدم موفقیت نهایی در کنکور سراسری شود. همگام با هدایت تحصیلی در پایه نهم باید رشته ای انتخاب شود که مطابق با استعدادها و قابلیت های ذهنی، جسمی و روحی دانش آموز پایه نهم باشد.

در فرآیند هدایت تحصیلی بهترین رو انتخاب کن. چرا انتخاب رشته پایه نهم مهم ترین انتخاب داشن اموزان تا به اینجای عمر اونهاست؟!

انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دبیرستان در پایه نهم، یکی از اولین چالش های سرنوشت ساز زندگی هر انسانه; اگه به درستی پشت سر گذاشته بشه ادامه ی مسیر هم با احتمال موفقیت خیلی بیشتری طی میشه; انتخاب رشته ی دبیرستان روی انتخاب رشته ی دانشگاه و در ادامه انتخاب  شغل و حتی انتخاب همسر تاثیر میذاره; مجموع همه ی اینها میشه رضایت و لذت از زندگی و البته که انتخاب نادرست باعث میشه که استعداد های خودمون و هم فردی که میتونسته الان جای ما باشه رو اشغال کنیم و جامعه رو از بهره مندی از این توانایی ها محروم کنیم. خب توی دبیرستان و دانشگاه هم که مشخصه افت پی در پی تحصیلی یه حجم عظیمی از عزت نفسمونو از بین میبره و رغبتمون به درس خوندن پایین میاد. اینکه امسال ۱۴ هزار نفر در آزمون تغییر رشته شرکت کردن و در پایه ی یازدهم به رشته ی مورد علاقه اشون رفتن, حاکی از اینه که هرچه زودتر و دقیق تر باید بتونیم مسیرمونو روشن کنیم و برای آنچه که در آینده میخواهیم بسازیم از الان به فکر باشیم. پدر و مادرها در نظر داشته باشند که صرفاً این که شما دوست داشته باشید فرزندتون تو انتخاب رشته پایه نهم و همگام با هدایت تحصیلی و گذروندن مراحل مختلف مشاوره اتخاب رشته نهم و هدایت تحصیلی، سراغ چیزی بره که شما دوست دارید مطلقاً غلطه و متاسفانه به دلیل غلط بودن روند انتخاب رشته نهم و عدم استعدادیابی دقیق و همچنین ارزیابی دقیق روحیات و اخلاقیات شغلی و مهارت زندگی دانش آموز پایه نهم، والدین با اشتباهات خیلی مهلک تری هم روبه رو می شن. بهترین شکل برای انتخاب رشته نهم، علاوه بر صداقت در پر کردن فرمهای متعدد استعداد شغلی و استعداد تحصیلی، صحبت کردن و ریشه یابی علایق، استعدادها و روحیات یک دانش آموزه. یک مشاور توانمند بعد از مرور پرسشنامه ها و فرمهای متعدد باید یک درک کلی پیدا کنه و بعد تمام اونها رو کنار بذاره و شروع کنه دو کلمه منطقی و کاملاً حرفه ای با دانش اموز صحبت کنه. چطور ممکنه چند تا فرم طراحی شده بتونند بگن که شما به چه دردی می خورید. خیلیها هستند که در اکثر زمینه ها استعداد دارند و اتفاقا این دانش آموزان کسانی هستند که به فرآیند مشاوره انتخاب رشته خیلی بیشتر نیاز دارند. انتخاب بهترین ار بین تمامی توانمندیها خیلی مهمه.

هدایت تحصیلی مسئله ایه که اگه وقت بذاریم وآگاهانه پیش بریم, دیگه نیازی به تغییر رشته و پاس کردن فشرده ی درسای رشته های دیگه و گذاشتن وقت و انرژی برای تحقیق مجدد نداریم، البته اگه شانس بیاریم و بچه مون درگیر فرآیند ازدواج غلط و محیطهای خیلی ناجور نشه که در اون حالت هر چی انگیزه برای تغییره نابود میشه و نابودی انگیزه یعنی نابودی همه ی اهداف زندگی. از همه مهم تر پیامد مثبت انتخاب رشته ی تحصیلی صحیح اینه که دانش آموزانی که به درستی انتخاب میکنند از موفقیت های چشمگیر تحصیلی در دبیرستان و کنکور و دانشگاه بهره مند میشن و همگام با هدایت تحصیلی مناسب از کسالت و دلزدگی شغلی  تا حد زیادی جلوگیری میکنه و چون کار متناسب با روحیات و علایق و توانمندی های ماست پس استرس و فرسودگی خیلی کمتری ایجاد میشه و باعث بهداشت و سلامت روان فرد میشه. بنابراین هدایت تحصیلی با توجه به موارد ذکر شده, مسئله ای نیست که بخواهیم با سهل انگاری با آن برخورد کنیم.

 

عواملی که باعث ایجاد اشتباه در انتخاب رشته پایه نهم و همگام با هدایت تحصیلی می شه:

۱- اصرار پدر و مادر به این که من دلم می خواد بچه ام این کاره بشه و انقدر بگن و بگن که دانش اموز واقعا فکر کنه که خودشم اینو می خواد. تکرار و تکرار باعث از بین رفتن خلاقیت میشه. تکرار، مهارت فکر کردن و قبول کردن و کار کردن رو افزایش میده. در نتیجه تکرار و تکرار باعث میشه تا دانش اموز همه چیزیهایی که می خواست رو فراموش کنه.

۲- تصمیم گیری بر اساس یک سری از دروسی که در آنها ضعیف و قوی هستند. مثلا چون ریاضیم قویه باید برم رشته ریاضی، چون ریاضیم ضعیفه باید برم انسانی، چون زیستم قویه باید برم تجربی.

۳- باورهای غلط درباره شغلهای مختلف که بیشتر ریشه در تلقینات خانواده و دوستان و اطرافیان داره.

۴- تسلط به تکنولوژیها ی روز ۴- لجبازی دانش آموز با خانواده.

۵- درگیریهای عاطفی و مشکلات خانوادگی که اجازه فکر کردن و تصمیم گیری درست رو از دانش اموز و خانواده سلب می کنه.

۶- هدایت تحصیلی غلط مشاوران و اکتفا به نمرات دانش آموز و یک سری فرم و پرسشنامه.

۷- عدم مشاوره انتخاب رشته و هدایت تحصیلی خصوصی با والدین دانش آموز و خود دانش آموز.

۸- دنباله روی از دوستان صمیمی.

۹- راهنماییهای غلط کسانی که اصلا تخصص این کار رو ندارند.