راه های مقابله با استرس در فصل امتحانات

راه های مقابله با استرس در فصل امتحانات

مقابله با استرس به ویژه در فصل امتحانات کار دشواری است. بیشتر دانش آموزان به دنبال راهکارهایی هستند، که بتوانند این استرس را مهار کنند. در اینجا چند راهکار بسیار ساده برای مهار استرس برای شما آورده ایم.

  1. تمرین نفس کشیدن

اختصاص دادن ۱۰ دقیقه در روز برای تمرین تکنیک‌های تمرکز حواس مانند: تمرین‌های تنفسی، به شما کمک می‌کند، تا استرس بدن خود را از بین ببرید. بهتر است، به مدت ۱۰ دقیقه به طور منظم نفس عمیق بکشید و ۳ ثانیه نگهدارید، سپس رها کنید. این کار شما را قادر می‌سازد، تا به طور شگفت انگیزی از استرس دور بشوید.

  1. خواب کافی

بیشتر دانش آموزان در فصل امتاحانات تمام شب را بیدار می مانند، بیدار ماندن در طول شب و داشتن انجام حداقل حرکات در روز می تواند علائم اضطراب را افزایش دهد. برای بهترین عملکرد بدن، مطمئن شوید که ۸ تا ۹ ساعت خواب کافی را دارید. استرس و خواب رابطه دو طرفه دارند. استرس می تواند، خوابیدن را سخت تر کند. حتی می تواند منجر به اختلالات خواب شود. در عین حال، خواب خوب شبانه اثرات استرس را کاهش می دهد. برای یک خواب درست و کافی نکات زیرا را هر شب تمرین کنید:

  • سعی کنید، هر روز در ساعت مشخصی بخوابید، و از خواب بیدار شوید. این کار به تنظیم ساعت داخلی بدن شما کمک می کند، و کیفیت خواب شما را بالا می برد.
  • حتی در تعطیلات آخر هفته از خوابیدن خودداری کنید. و برنامه خواب خود را تا حد امکان منظم نگه دارید. اگر شب دیر وقت می خوابید، بهتر است، روز بعد به جای خوابیدن، یک چرت کوتاه در طول روز داشته باشید.
  • وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب خود دور نگه دارید. نور آبی ساطع شده از دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن، تبلت، لپ تاپ، تلویزیون خواب را مختل می کند.
  • قبل از رفتن به رختخواب ذهن خود را آرام کنید. همه دستگاه های خود را یک ساعت قبل از زمان خواب خاموش کنید. کتاب بخوانید، به موسیقی آرام بخش گوش دهید یا اهداف خود را بررسی کنید.
  1. رژیم غذایی مناسب

آیا می دانستید که آنچه در صبحانه مبیشتر از هر زمان دیگری بر نحوه مدیریت استرس بدن شما تأثیر می گذارد؟ تحقیقات نشان می‌دهد، که وقتی استرس دارید، غدد آدرنال برای مدیریت آن کورتیزول که یک هورمون استرس است،را ترشح می‌کند. اما کورتیزول بر سطح قند خون شما نیز تأثیر می گذارد. بنابراین، هرچه میزان مصرف قند شما افزایش یابد، استرس بیشتری احساس خواهید کرد.

این به این دلیل است، که بدن شما قند خون خود را بر اساس کاری که بعد از بیدار شدن انجام می دهید، تنظیم می کند. در اینجا چند نکته عملی وجود دارد، که به شما در کاهش مصرف قند و حفظ یک رژیم غذایی سالم کمک می کند:

  • هرگز صبحانه را حذف نکنید.
  • غلات شیرین یا آب نبات نخورید.
  • نوشیدنی های شیرین ننوشید.

به جای آن ها از:

  • صبحانه پر پروتئین که شامل تخم مرغ، کره بادام زمینی، جو یا آجیل می باشد، استفاده کنید.
  • روزانه ۴ تا ۵ وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.
  • بیشتر ماهی بخورید، به عنوان مثال: ماهی قزل آلا
  1. به خودت ایمان داشته باش

در آخر باید به خودتان ایمان داشته باشید، بهطور معمول زمانی که با چالش‌های جدید مواجه می‌شوید، اغلب فراموش می کنید، که به گذشته نگاه کنید و ببینید از پس چه کارهایی بر آمده اید و چه موفقیت هایی کسب کرده اید. با توجه به این، نباید دلیلی برای نگرانی در فصل امتاحانات داشته باشد. بنابراین، هنگام تجربه استرس سعی کنید، آن را با یک فکر مثبت جایگزین کنید. به عنوان مثال، به جای این که فکر کنید: اگر حداقل نمره را نگیرید، شکست خورده اید، فکر کنید، هر چه به دست بیاورید، برای آن تمام تلاش خود را کرده اید، و برای موفقیت های خود ارزش قائل هستید.

  1. صحبت کردن

در بعضی از افراد صحبت کردن در زمان استرس با اعضای خانواده، مشاوره، استاد، حتی دوست و همکلاسی به کاهش استرس و آرامش فرد کمک بسیار زیادی می کند. اگر جزو این دسته از افراد هستید، می توانید، با فردی که به آن اعتماد دارید، در مورد مسائلی که باعث نگرانی و اضطراب در شما می شود، صحبت کنید.

موفق باشید.