روشهای صحیح درس خواندن برای دانش آموزان رشته انسانی

بدون شک جایگاه علوم انسانی در کشور ما جایگاه درستی نیست، اما دلیل بر این نیست که اهمیت رشته های این شاخه علمی نادیده گرفته شود. بسیاری از دروس این رشته حالت حفظی دارند، اما این موضوع صد در صد صدق نمی کند. پس دانش آموز رشته انسانی برای موفقیت نمی تواند بطور مستمر کتاب ها را حفظ کند و به امید قبولی در این رشته باشد.

برای این امر نوعی تقسیم بندی وجود دارد:

  • درسهای فقط حفظی
  • درسهای ترکیب حفظی – مفهومی
  • درسهای (ریاضی – عربی – ادبیات)

– درسهای فقط حفظی:

درسهایی مانند: جغرافیا، تاریخ، فلسفه، جامعه شناسی، تاریخ ادبیات درس های حفظی این رشته هستند. کتابهای این دروس شامل نکته های ریز و درشت می باشد. مطالب مفهومی آنها زیاد نیست ولی برخی از مطالب به مطالعه عمیق تری نیاز دارند.

برای مطالعه مباحث حفظی باید چند بار نکات را مطالعه کرد تا بتوان مطالب را از حافظه کوتاه مدت دانش آموز به حافظه بلند مدت منتقل کرد. چون حجم مطالب بالاست به دانش آموزان توصیه می شود که نت برداری انجام دهند.

در نخستین دفعه ای که این دروس مطالعه می شود، نکات مهم آن در یه دفترچه به طور منظم یادداشت شود. پس از مطالعه هر مبحث، تست های آن مبحث فراموش نشود.

در دور دوم تلاش میشود تا نکات یادداشت شده بررسی شود. بنابراین در دور دوم، ضمن مطالعه مجدد مباحث با توجه بیشتر به نکات، باز هم نکات مهمتر را از بین آنها مشخص یا با ترسیم نمودار و دسته بندی حفظ مطالب را راحتتر کرد.

در دور سوم توجه خود را روی نکات و تست هایی که یادداشت شده بگذارید. در نهایت مطالعه این دفترچه خلاصه نویسی شده برای شما راحت خواهد شد که در روزهای آخر در کمتر از یک روز می توان تمام یک درس حفظی را با آن حجم وحشتناک در یک روز دوره کرد.

– درسهای ترکیب حفظی – مفهومی

درسهایی مانند: روان شناسی، زبان فارسی، منطق، آرایه های ادبی و اقتصاد در این دسته قرار میگیرند. البته درصد مطالب حفظی و مفهومی در این کتابها متفاوت است.

برای مطالعه این درسها نمونه سوال و تست ها نقش مهمی دارند. در مورد این دروس فرمولها حتما باید یادداشت شود و یادداشت نکات اصلی نیز فراموش نشود.در این مرحله می توان تعدادی از نمونه سوالها ی مرتبط با مبحث را در انتهای خلاصه آن مطلب آورد تا به مشکل برنخورد.

در مورد این دورس باید بیشتر تست زد. دپارتمان تخصصی کنکور انسانی آبادگران کرج برنامه ی ویژه ای در این خصوص دارد.

  • درسهای (ادبیات – عربی – ریاضی): این سه درس اهمیت خاصی برای دانش آموزان رشته انسانی دارد، نه از بابت ضریب درسی، بلکه از نقطه نظر حجم بالای مطالب و مشکل بودن آنها.

در طرح برنامه مشاوره پویا در آموزشگاه آبادگران با بهترین مشاورین تحصیلی کشور فرآیند فوق را تمرین خواهیم کرد.

در مقاله های آتی بصورت تفضیلی مورد سوم “درسهای (ادبیات – عربی – ریاضی)” توضیحات جامعی در اختیارتان قرار میگیرد.

ف. محمد حسینی