مطالعه ممنوع:اکیدا توصیه میشود که در صبح روز آزمون و همینطور تا نیمه های شب قبل ازآزمون، مطالعه نداشته باشید.

برنامه ریزی داشته باشید : کارهایی را که باید پیش از آزمون خود انجام دهید، فهرست کنید. هر کاری که باید انجام بدهید را در این فهرستتان بگنجانید و مطمئن شوید زمان کافی را برای انجام بدون استرس همه ی این کار ها دارید. تایم قبل از آزمون، زمان خوبی برای آماده سازی و انجام دادن به کلی ریزه کاری ها نیست.
پس حداقل شب قبل از آزمون، سعی کنید کارهای مربوطه را انجام دهید تا بدون استرس و اضطراب برای رفتن به سر جلسه آزمون، آماده شوید.

برای بیدار شدن آلارم بگذارید:
مثلا اگر قرار باشد که در ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه بیدار شوید، ۳ آلارم به فواصل ۴ دقیقه بگذارید . و اینکه تلفن همراهتان را به فاصله ی ۲ الی ۳ متری، در جایی با ارتفاعی نسبتا بلند، مانند طاقچه اتاقتان بگذارید تا برای خاموش کردن صدای آلارم، مجبور شوید که از جایتان بلند شده و مسافتی را طی کنید.
نهایتا با ۲ الی ۳ بار تکرار اینکار به فواصل کوتاه مدت ، خواب از سرتان می پرد

خواب کافی داشته باشید:
توصیه میشود شب ها در بازه ی معینی بخوابید و در ساعات معینی بیدار شوید تا این سبک به عادتی برایتان تبدیل شود تا در نتیجه در شب آزمون ، به اندازه ی کافی استراحت داشته و هنگام صبح ، زود بیدار شوید و مقدمات آماده سازی را بدون استرس و عجله انجام دهید. شب آزمون تا دیر وقت بیدار ماندن و درس خواندن و مرور کردن، بسیار اشتباه بزرگی است .
تلاش اضافه ای که برای درس خواندن تا نیمه های شب انجام می دهید به بازدهی ذهنی پایین بر اثر کمبود خواب منجر میشود . بنابراین تا دیروقت بیدار ماندن به شما کمکی نمی کند. پس این کار را امتحان نکنید. به موقع بخوابید تا صبح روز بعد احساس بهتری داشته و با نشاط تر باشید.

 اصل تغذیه مناسب، توجه کنید:
دوستان عزیز هر چقدر هم که خوب مطالعه کرده باشید، استرس و اضطراب، میزان کارایی و عملکرد مغزتان را کاهش داده و تمرکزتان را بر هم می‌زند. انگار سر جلسه همه چیز، سر زبانتان است اما متاسفانه مطالب را نمیتوانید پیاده سازی کنید.
کارشناسان و متخصصان تغذیه توصیه هایی دارند که با عمل به آنها تا حدود زیادی از استرس شما کاسته می شود.
– شب قبل از آزمون از آشامیدن نوشیدنی های کافئین دار، مانند قهوه و چای و همچنین غذاهای پر چرب و سنگین و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.
_ میوه های مختلف و نوشیدنی های بدون کافئین مانند جوشانده لیمو عمانی و گل‌گاوزبان برای شب آزمون، گزینه های فوق العاده ای هستند.
– خوردن یك عدد خرما قبل از خواب آرامش‌زاست.
– در جلسه آزمون، مغزمان باید دریافت منظم انرژی داشته باشد. انرژی مغز از گلوكز حاصل می‌شود و گلوكز غلات می‌تواند در زمان بلندتری وارد خون شود.
سلول های مغزی برای این که بتوانند خوب عمل کنند، به دو ماده اصلی احتیاج دارند؛ یکی قند است و یکی اکسیژن. این خیلی مهم است داوطلب باید کاری کند که سطح قند خونش در حد مناسبی باشد که بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.
_ در شب آزمون شام سبکی بخورید تا راحت تر بخوابید.
_ میل صبحانه در داوطلبان کنکوری موجب ذخیره انرژی در آنها خواهد شد و به این دسته از عزیزان توصیه می‌شود علاوه بر خوردن کامل صبحانه، همراه خود، از منابع غذایی نظیر کشمش، انواع مغزها و همچنین بطری اب معدنی ببرید