بهترین روش یادگیری

بیشتر دانش ­آموزان زمان بسیاری را صرف مطالعه و یادگیری می کنند، اما ممکن است، درصد کمی بتوانند بهترین بازده را از زمان خود داشته باشند. در نتیجه باید بهترین روش یادگیری را برای خود انتخاب کنید. عادت درست مطالعه و یادگیری به شما کمک می کند، تا در زمان کم بیشترین یادگیری را از درس داشته باشید، و نمره بالایی را در درس های خود کسب کنید. در ادامه نکات مهم ما برای یادگیری بهتر از مطالعه آورده ایم.

  1. انتخاب مکان و زمان

بهترین روش یادگیری انتخاب مکان و زمان مناسب برای مطالعه است. برخی از دانش آموزان در شب هنگام بازدهی بالایی دارند، برخی دیگر در صبح های زود، کاملاً عادی است، که هر فردی در زمان های متفاوتی از شبانه روز بیشترین بازدهی را در یادگیری داشته باشد. به همین دلیل بهتر است، بررسی کنید، در چه زمانی بهتر می توانید، درس را به خاطر بسپارید. همچنین  مکان نیز در یادگیری بهتر نقش فراوانی دارد. برخی از افراد در کتابخانه و محیطی که به صورت گروهی به یادگیری می پردازند، بهتر به خاطر می سپارند. اما  برخی دیگر در مکانی آرام به دور از هر گونه صدایی و ترجیحاً در اتاق شخصی خود بازدهی بیشتری در یادگیری درس دارند. در نتیجه در گام اول مکان و زمان مناسب برای یادگیری خود را انتخاب کنید.

  1. مطالعه روزانه

با مطالعه روزانه مباحث درسی مرور می شوند، در نتیجه به شما کمک می کند، تا مطالب را بهتر درک کنید. همچنین از استرس ناشی از انباشته شدن، مباحث در لحظه آخر جلوگیری می کنید. در اوایل سال بهتر است، یک یا دو ساعت برای خواندن دروس کافی باشد. اما به مرور زمان که مطالب بیشتری گفته می شود، باید زمان مرور روزانه را افزایش دهید.

  1. برنامه ریزی دقیق

یکی از بهترین روش های یادگیری داشتن، برنامه ریزی دقیق است. روش های مختلفی برای برنامه ریزی وجود دارد. بهترین روش برنامه ریزی عبارت است از:

  • تنظیم آلارم

بهترین روش برنامه ریزی تنظیم آلارم های مشخص برای یادآوری مطالعه است. یک یادآوری منظم، مطالعه شما را در مسیر درست نگه می دارد.

  • برنامه ریز دیواری

یکی از بهترین روش یادگیری استفاده از یک تقویم یا برنامه ریز دیواری است، تا هر زمان که مشغول مطالعه هستید بتوانید آن را ببینید. بهتر است، آن را با تاریخ های مهم، مانند امتحانات و زمان تحویل تکالیف علامت گذاری کنید. تا قبل سر موعد کار های خود را انجام دهید.

  • تهیه لیست مطالعات روزانه

در ابتدای هفته، فهرستی از مطالبی که باید تا پایان هفته در طول روز مطالعه کنید، لیست کنید. این روش به شما این امکان را می دهد، تا بازدهی بهتری داشته باشید.

  1. سبک یادگیری خود را کشف کنید

سبک های یادگیری متفاوتی وجود دارد، به طور معمول هر دانش آموز سبک ترجیحی خود را دارد. انواع سبک های یادگیری که با آن راحت‌تر هستید، را بشناسید. به طور مثال برخی از افراد با گوش دادن، بهتر یاد می گیرند، این افراد بهتر است، یادداشت های خود را با صدای بلند بخوانند. همچنین می توانید، نکات مهم را ضبط کنید، تا بهتر یاد بگیرید. برخی از افراد نیز ترجیح می دهند، با دیدن درس را یاد بگیرند. بهتر است، این افراد با استفاده از مداد یا خودکار های رنگی مطالب درسی یا یادداشت های خود علامت گذاری کنند. با این روش میزان بیشترین میزان بازدهی را در یادگیری درس دارند.

  1. استراحت به موقع

در بهترین روش یادگیری حتماً باید به موقع استراحت کنید. به خصوص اگر در زمان مطالعه احساس خستگی واقعی می کنید. زمان طولانی مدت روی مطالعه در واقع می تواند، عملکرد شما را کاهش دهد. هنگامی که به موقع استراحت می کنید، از مکان مطالعه خود دور می شوید. این به شما کمک کند تا ذهنتان باز تر شود، اگر مشکلی در درسی دارید، به شیوه ای متفاوت نگاه کنید و تا آن را حل کمک کنید.